Smultron opponerar på Anna Ny
Kerstin opponerar på Agnes
Rebecka opponerar på Anna No
Elias opponerar på Ellen
Lena opponerar på Simon
Simon opponerar på Elin
Elin opponerar på Charlotte
Ro
Charlotte
Ry opponerar på Kerstin
Ellen opponerar på Smultron
Anna No opponerar på Elias
Agnes opponerar på Rebecka
Anna Ny opponerar på Lena
Charlotte
Ro opponerar på Charlotte Ry
Till måndag 28.4 kl 9.00
ska du göra ett sammanfattande REFLEKTERANDE blogginlägg som sammanfattar din
gestaltnings PROCESS. Ca ett A4 långt. Det ska även innehålla konstnärliga
referenser som varit viktiga i ditt arbete. Du ska lägga ut max 3 TYDLIGA
bilder på hur gestaltningsarbetet ser ut just nu.
Lägg in ditt avslutande blogg inlägg i tid !!!
Lägg in ditt avslutande blogg inlägg i tid !!!
Denna sammanfattning ska vara till
hjälp för opponenten att förstå din arbetsprocess men också vara en avslutande
del av ditt gestaltande arbete som presenteras på delredovisning på tisdag 29.4 (rum
242 vid smyckeskonst) Ny tid kl 9.30-16.30 ca Max 20 minuter per student varav 10 min opponering
Opponenten ska även läsa igenom
samtliga blogginlägg som gjorts under kursens gång för att få en mer detaljerad
bild av arbetet.
Opponenten ska lämna in sin opponering skriftligt till respondenten efter opponeringen.
Tänk på när du opponerar att
inta ett kritiskt förhållningssätt.
”Kritiskt
förhållningssätt innebär att utveckla förmågan att söka, granska, strukturera
och värdera fakta från olika källor och medier samt kunna formulera sig och dra
slutsatser.”
Värderar:
Du
ska kunna hitta styrkor och svagheter med och i ett resonemang, teori,
förklaring, text, bild etc. Att värdera är alltså inte samma sak som att inta
en åsikt, utan att bedöma svagheter och styrkor. Du måste alltså kunna motivera
din bedömning. Att värdera teorier och resonemang kan upplevas som svårt. Vad
värderande innebär är att du alltså gör egna bedömningar om tex gestaltningens
svaghet respektive styrka, innehåll etc. Ett tips är
att använda någon annans resonemang, gestaltning, teknik, konstverk etc som
kanske motsätter något annat i upplevelse. När du kritiskt ska värdera något
bör du analysera och värdera de direkta påståenden som syns och jämföra dem med
de intuitioner, ledord etc som
avsändaren
av arbetet har delgett i sammanhanget.
Jämför:
Du
ska kunna hitta likheter och skillnader när du jämför fenomen, teorier,
problemområden, etc. Att jämföra föregår ofta en värdering. Ett sätt är att
jämföra källor. Du bör alltså arbeta med flera källor samtidigt.
Är
självständig:
Du
håller din diskussion knuten till bloggen och gestaltningen men är ändå
självständig i dina formuleringar. Du använder de konstnärliga begreppen etc på
ett sätt som gör att du verkligen får en egen förståelse.
Drar
slutsatser:
Ditt
resonemang ska knytas ihop så att det blir tydligt vad du kommit fram till.
Läs på bloggen och informera dig om arbetet du ska
opponera på.
Förbered dig genom att skriva ned vad du skall ta
upp.
Tänk på:
Ge saklig och konkret kritik. Beskriv styrkor och förbättringspunkter
Prata både om arbetsprocessen och det färdiga resultatet.
Försök att kontextualisera dvs sätta arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat, historiskt eller i samtiden.
Frågor som kan vara till hjälp när du förbereder dig:
Vad kommunicerar arbetet om man inte vet något om det innan eller vem som gjort det?
Vad kommunicerar arbetet i förhållande till de ursprungliga intentionerna? Vad kunde gjorts bättre?
Vilka kvalitéer kunde lyftas fram mer?
Hur fungerar gestaltningen av idéerna?
Hur skulle personen kunna gå vidare med arbetet?
Tänk på:
Ge saklig och konkret kritik. Beskriv styrkor och förbättringspunkter
Prata både om arbetsprocessen och det färdiga resultatet.
Försök att kontextualisera dvs sätta arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat, historiskt eller i samtiden.
Frågor som kan vara till hjälp när du förbereder dig:
Vad kommunicerar arbetet om man inte vet något om det innan eller vem som gjort det?
Vad kommunicerar arbetet i förhållande till de ursprungliga intentionerna? Vad kunde gjorts bättre?
Vilka kvalitéer kunde lyftas fram mer?
Hur fungerar gestaltningen av idéerna?
Hur skulle personen kunna gå vidare med arbetet?
jobbar till 9.20 i örgryte i morgon och cyklar sen mot HDK så lär vara lite sen men smyger in, och eftersom ja antar att vi går i den ordningen som står här i inlägget så behöver ja väl inte vara rädd för att börja.. ses imorgon! /S
SvaraRadera